יום ב', ג’ בחשון תשע”ח
    טפסים נדרשים  |  כתובתנו  |  צור קשר  |  שעות פעילות  |  אודות  
התכניות לטיפול באמנות במרכז כוללות עבודה פרטנית וקבוצתית. העבודה בקבוצות מלווה בפגישות נפרדות של אחת המטפלות עם כל ילד ומשפחתו, אחת לכמה שבועות. העבודה הפרטנית והקבוצתית נעשית על פי מודל רגשי- התנהגותי, שפותח אצלנו הכולל התיחסות התנהגותית לבעיות רגשיות.

טיפול באמנות במרכז לגיל הרך תכניות הטיפול באמנות במרכז מושפעות מראיה כוללת של המשפחה. הילד נתפס כחלק ממכלול וההתיחסות לבעיותיו נקבעת בהתאם לכך. התכניות לטיפול באמנות במרכז כוללות עבודה פרטנית וקבוצתית. העבודה בקבוצות מלווה בפגישות נפרדות של אחת המטפלות עם כל ילד ומשפחתו, אחת לכמה שבועות. העבודה הפרטנית והקבוצתית נעשית על פי מודל רגשי- התנהגותי, שפותח אצלנו הכולל התיחסות התנהגותית לבעיות רגשיות. החלשות או התרופפות עמדתם של הורים כלפי ילדיהם, עליה בבעיות ההתנהגות של ילדים כתוצאה מהחלשות עמדת ההורה, הביאו לעליה ניכרת במספר הפניות לטיפול בילדים הפוגעים בסביבתם : בהוריהם ובאחיהם, בחבריהם לכתה ובמוריהם. המחקר מצביע על כך שילדים אלה אומללים ביותר. הכניעה והוותרנות של ההורה, הפחד של ההורה מפני ההתפרצות הבאה, המאפיינים לעתים קרובות את התנהלות ההורה כלפיהם, יוצרים חרדה עצומה. מודל העבודה שלנו התפתח תוך נסיונות למצוא פתרון טיפולי יעיל עבור ילדים אלה, ומתוך תחושה הולכת וגוברת שלא די בכך שנאפשר לילד ביטוי אמנותי חופשי, ובכך יפתרו קשייו. במקביל לאפשרות לבטא רגשות באמצעות אמנות, נעשה שימוש אינטנסיבי בחוקי חדר הטיפול, מה שמהווה טריגר להעלאת תסכולים. כך, בנוסף על התכנים הרגשיים: חרדות, תחושת דחיה וכעס, וכו', מוכנסים לתוך הטיפול גם הקושי בריסון עצמי, יכולת התמודדות נמוכה, ודפוסי התנהגות פוגעים או אלימים. חומרי האמנות משמשים בשני ערוצים: ערוץ הביטוי וערוץ הריסון. בערוץ הביטוי הם מאפשרים נגיעה עמוקה ברגש, פיתוח חלקים רגשיים והבאתם למודעות. בערוץ הריסון הם חלק ממאגר החוקים והכללים של חדר הטיפול ולמעשה הרחבה והעמקה של כללים אלה: המטפל יוזם באמצעותם הגבלות וצמצומים המהווים כעין הד לגבולות שהטיפול מפעיל על מנת להפגיש את המטופל עם עולם הרגשות של הזולת. כשם שהצד ההתנהגותי –דינמי של הטיפול עובד בשני קווים מקבילים: קו ההכרה ברגשות הילד האלים וקו הצבת הגבול המרסן, כך, במקביל, עובד הצד האמנותי של הטיפול: מאפשר ביטוי ובמקביל מפעיל את החומרים באופן מגביל ומצמצם, המכוון לריסון. האופי המערכתי של הטיפול מודגש: אנו יוצרים קשר עם המערכת החינוכית, רווחה, מועדונית, בריאות הנפש וכל גורם המטפל בילד, במטרה להגיע למצב שכולנו נדבר אליו בשפה טיפולית דומה. לדוגמה: תיאום ותמיכה בין הורים לבין צוות בית הספר הינו גורם חשוב במניעת התדרדרות רגשית והתנהגותית של ילדים. חוסר תמיכה ותיאום בין השניים מחליש את שניהם בעיני הילד ומעצים את תחושתו שהוא נעזב לנפשו. חרדות ופחדים יבואו בעקבות תחושה זו. מרכזת התחום: עירית בראודה אוכלוסיית יעד: כוללת ילדים עם בעיות רגשיות והתנהגותיות. אנו נותנים מענה לילדים הסובלים מפחדים וחרדות, ילדים הנוטים להסתגר, כאלה ש"בוחרים לשתוק" בגן או בבית הספר (אך בבית דיבורם תקין). בנוסף אנו מציעים תכנית מיוחדת לילדים עם בעיות התנהגות ואף אלימות - כלפי חבריהם, כלפי הצוות החינוכי וגם כלפי הורים ואחים. אופן ומשך הטיפול: פגישה שבועית, פרטנית או קבוצתית. הטיפול – בדרך כלל קצר מועד: 5-6 פגישות פרטניות, 12 פגישות קבוצתיות. אופן הפנייה: דרך קופות החולים, השפ"ח, רווחה, בתי ספר וגנים, ופניה עצמית. משך ההמתנה : כ 4 שבועות